Gå videre til hovedindholdet

idéer til børnefødselsdagen

I dag fylder Josefine 6 år.. Scary Mommy skriver meget apropos om fødsler, og selv om Josefines ikke lader mange skrækhistorier meget tilbage og jeg har et par små tilføjelser til Scarry mommys beskrivelse af diverse ufortalte overraskelser så vil jeg lade emnet fare og straks gå ove til noget sjovere- nemlig hvad skal vi lave den dag Josefine skal have besøg af pigerne i klassen:


Her er opgaver for de små:

  1. Vælg en ting og forklar for de andre hvad det hedder (navneord og begreber)
  2. Find en ting og forklar hvor du har fundet den (forholdsord)
  3. Vælg en ting, gem den på ryggen og beskriv den for den anden der skal gætte hvad det er (tillægsord)
  4. Lav en historie hvor der indgår 10 ting
  5. Lyt til en historie og lav derefter et billede af naturmaterialer med udgangspunkt i en scene eller en figur i historien, fremlæg derefter for hinanden
  6. Ophæng bogstaver i stort format i naturen og lad eleverne finde dem og lægge dem i rigtig rækkefølge.
  7. Lav alfabetet med forbogstaverne på ting fundet i naturen. Der må gerne være flere ting ved hvert bogstav. Hvilke bogstaver er der flest ting ved.
  8. Find ting med en stavelse, to stavelser, tre stavelser og fire stavelser
  9. Find ting hvori der indgår a, e, i, o, u, æ, ø, å. 
  10. Find ting hvor der indgår bestemte konsonanter
  11. Send eleverne på et løb to og to med poster med simple opgaver de skal læse efter at have læst og forstået postens tekst
  12. Find små dyr i naturen iagttag dem, tegn dem, skriv et par kendetegn ned, tag et billede og gå hjem og søg efter dyret på danskedyr.dk Lav en planche, en pixibog eller et opslag på computeren om dyret.
  13. Lav rim og remser hvor ting fra naturen indgår.
  14. Lav en A historie med udgangspunkt i ting fra naturen og de andre bogstaver
Herinde på skolen i skoven kan du finde flere ideer til ting at lave i naturen- både til hverdag og fest..



Kommentarer

  1. tillykke med den lille store pige, håber i har haft en skøn dag og tak for de gode ideer

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have- jeg synes bare der er så mange gode ideer inde på den side som man kan justere til fritidsbrug..

      Slet
  2. forsinket tillykke med hende ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :-) vi havde en god dag ;-)

      Slet
  3. Tillykke med hende i går :-)
    Takker for de gode ideer - tror jeg skruer dem ned på børnehaveniveau, og gemmer noget af det til foråret ;-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Genbrugsfund II

Kan det kaldes genbrug når tingene aldrig har været brugt? Ja jeg har i hvert fald fundet disse to kuglelamper i min fars depot. De lå i original indpakningen fra 1975 hvor vi flyttede.... Så hvor de skulle have hængt i min barndom vides ikke... Men Pernille ønsker sig grønne loftslamper og disse to er klar til at putte i fatningen og hænge op.... Måske en gang i løbet af idag, mens malingen tørrer på kommoden jeg skal til at grunde om lidt..

Projekttasker til salg: #dreamknitbag på instagram

Så kommer der lidt liv her på bloggen igen- lang pause og nu kommer jeg til at linke til Instagram hvor min konto er @keep_dream_knitting #dreamknitbag   på Instagram er der jeg viser de projekttasker jeg syer og sælger hvis nogen synes om dem. Skriv en pb på Instagram så finder vi ud af farver og størrelser osv. Lille model: Jeg laver en lille handy version jeg kalder for Knit'nwalk størrelsen som lige passer til at hænge over armen og med en strømpe eller hue i. Den er ca 13 bred, 8 dyb og 24-25 cm høj. Intro pris 75 kr :-) Pris 95 kr. Posen er uden lynlås så intet hænger i. Jeg syer taskerne i stof fra mit stoflager som hovedsageligt består af vintage og upcycklede stoffer som er købt i genbrug eller arvet fra familie og venner. Det sjove ved at sy taskerne er at sætte farverne sammen- og få det til at spille med de materialer jeg har på lager. Medium: Udover denne størrelse laver jeg også en lidt større model som nemt rummer A4 opskriften og et par nøgler garn

kold i r...n

dette stemningsbillede kan vist godt bruges til dagens stemning... godt jeg skal til boldtræning i eftermiddag- der plejer vi at grine rigtig meget- og det bliver skønt til en afveksling..... altså fra resten af dagen- ikke resten af mit liv vel ,-)