Gå videre til hovedindholdet

R som i Child progress Report

Jeg har lige modtaget den årlige Child progress report om Maria som bor i Kap Verde.
Maria er idag 15 år og går nu i 8. kl og er nu så langt med sin skole at hun har 10 fag- deriblandt fransk som er hendes favorit fag. Det officielle sprog i Kap Verde er portugisisk- så jeg synes egentlig det er flot at hun er glad for fransk også- men hendes fremtidsplaner er at bliver stewardesse- og mon ikke der i fremtiden flyver mange fly til hendes hjemland- jeg synes der kommer flere og flere charterruter til disse vulkanøer langt ude i havet ud for vestafrika.

Inden jeg begyndte at betale til Marias skolegang mv betalte jeg til en anden pige i Kap Verde- hun "endte" med at flytte til Portugal hvor hendes mor var udvandret til- faren kom derfra også..

Inden da betalte en veninde og jeg til en dreng i Rwanda- vi startede sammen i 1989 med at betale for det sponsorbarn da vi boede på kollegie og var på SU- jeg tror det kostede godt 50/person pr. måned for os- dvs der var ikke råd til de par fadøl eller pakker chokolade på SU'en... efter at folkedrabet(1994) i  Rwanda var overstået trak Børnefonden sig ud af landet fordi de ikke frit kunne bestemme hvem der skulle have hjælp- og jeg gik over til at finde en pige i Kap Verde istedet at betale til-

Nu er det så dejligt at høre at Maria klarer sig godt i skolen, at hun ud over bihulebetændelser er ved godt helbred og at hendes hjem bærer præg af at have en god hygiejne-

Jeg har aldrig kommunikeret ret meget med sponsorbørnene, ud over de rapporter og breve jeg har modtaget derfra- bl.a. takkebrev om hvad de 125 kr jeg giver i fødselsdagsgave går til- hun køber altid olie til husholdningen, vaskepulver og lignende for sine gavepenge- og lidt slik......

Det bidrag jeg betaler bliver nu trukket et par gange om året over PBS- og er en del af mine faste udgifter- dvs at jeg har aldrig mærket i min økonomi at jeg savnede de penge- og jeg synes faktisk at det gør en forskel at der nu er en snart voksen kvinde der har fået en uddannelse og har planer for sit liv.

For 10 år siden var jeg på besøg i Sierra Leone- som jo også er vest afrika- jeg så bla. lidt af Røde kors arbejde for at genfinde forældre til børnene- og der er hospitaler og centre for alle de mennesker der har mistet lemmer i borgkrigen som "sluttede" i 2002- en stor styrke FN soldater var tilstede- det var godt for forretningen for de piger der stod langs vejen! og sikkert også godt for at fastholde freden!
Men jeg havde det utroligt svært ved de granvoksne mænd der stod ved tankstationen og bydende sagde: Give me 10 dollars!!! De var ikke ansat og udførte intet arbejde- de bad bare om penge.
Lige udenfor bygrænsen var jorden grøn og frodig og der var gode muligheder for at dyrke mad- men sikkert nemmere at tigge- så efter det besøg er mine penge gået til katastrofehjælp eller langsigtet støtte af mennesker som reelt kan få et bedre liv- og hvis familie kan blive løftet på langt sigt.







"Kap Verde (port. Cabo Verde) er en øgruppe i Atlanten, beliggende ca. 500 km ud for Afrikas vestkyst og er en selvstændig republik. Navnet betyder "Det Grønne Forbjerg".
De dengang ubeboede øer blev opdaget af portugiserne under de store opdagelsesrejser i midten af det 15. århundrede og blev senere brugt som knudepunkt for den portugisiske slavehandel. Kap Verde blev selvstændig i 1975 efter nellikerevolutionen i Portugal den 25. april 1974.. "kilde: Wikipidia




KAP VERDE - RESULTATER KORT

Beton og stål
Det lange seje træk i Kap Verde har ikke kun hjulpet familier og lokalsamfund med at få mere ud af de ressourcer, de allerede har. Overalt i BØRNEfondens områder står der også bygninger og legepladser som vidnesbyrd til de mange byggeaktiviteter, som sponsorer har bidraget til at gøre mulige i landet.

RENT VAND I HJEMMET. BØRNEfonden har siden 2008 hjulpet 2100 familier med at få rent vand direkte til hjemmet. I mange af BØRNEfondens andre programlande bliver vand stadig hentet i brønde eller fra omkringliggende vandkilder. Foto: BØRNEfonden.

Siden 1989, da BØRNEfonden startede i Kap Verde, har sponsorerkronerne blandt andet bidraget til:
  • At Kap Verde har fået 161 nye klasseværelser og 58 børnehaver
  • At 11 biblioteker er blevet bygget og udstyret med skolebøger og møbler
  • At 32 skoler har fået rindende og rent vand
  • At 13 skoler har fået bedre sundhedsforhold med nye toiletfaciliteter
  • At fem skolekantiner, fem sportspladser og ni legepladser er blevet bygget
I løbet af de sidste 17 år har næsten 5.000 sponsorbørn fået sig en flot, tolvårig folkeskole/gymnasieeksamen og i samme periode har over 1200 sponsorbørn og søskende fået en faguddannelse. Flere end 2100 familier har siden 2008 fået indlagt vand direkte til hjemmet.

Kommentarer

  1. Det er sådan en god ide at støtte til vækst. Det må føles godt med de rapporter der kommer fra hende.
    Jeg har et par gange oplevet, at dem jeg har hørt om (som har støttet), har været i tvivl om, hvorvidt brevet kom fra hende de støttede og der var nogle gange hvor der stod det samme i brevene - altså de modtog det samme brev 2 år i træk. De endte med at droppe det, fordi de frygtede det var fusk... Det er så svært at være 100 % sikker at pengene går derhen hvor de hjælper bedst. Jeg ved dog ikke hvem de støttede igennem...
    Jeg synes, det er fedt at du støtter og det er en god ide at køre det over PBS, så det bare er en del af de daglige udgifter.
    Kh Eline

    SvarSlet
  2. Hvor har vi snakket om det mange gange herhjemme, men det er kun blevet ved snakken - skammeligt!
    Men ja, du har fuldstændig ret, det hjælper ikke at give 10 dollars til en der tigger, men mere at give til fremtidsprojekter, som vi gavne mange og vil øge deres generelle livsforhold.
    Sejt, at i havde "barn" på SU :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Genbrugsfund II

Kan det kaldes genbrug når tingene aldrig har været brugt? Ja jeg har i hvert fald fundet disse to kuglelamper i min fars depot. De lå i original indpakningen fra 1975 hvor vi flyttede.... Så hvor de skulle have hængt i min barndom vides ikke... Men Pernille ønsker sig grønne loftslamper og disse to er klar til at putte i fatningen og hænge op.... Måske en gang i løbet af idag, mens malingen tørrer på kommoden jeg skal til at grunde om lidt..

Projekttasker til salg: #dreamknitbag på instagram

Så kommer der lidt liv her på bloggen igen- lang pause og nu kommer jeg til at linke til Instagram hvor min konto er @keep_dream_knitting #dreamknitbag   på Instagram er der jeg viser de projekttasker jeg syer og sælger hvis nogen synes om dem. Skriv en pb på Instagram så finder vi ud af farver og størrelser osv. Lille model: Jeg laver en lille handy version jeg kalder for Knit'nwalk størrelsen som lige passer til at hænge over armen og med en strømpe eller hue i. Den er ca 13 bred, 8 dyb og 24-25 cm høj. Intro pris 75 kr :-) Pris 95 kr. Posen er uden lynlås så intet hænger i. Jeg syer taskerne i stof fra mit stoflager som hovedsageligt består af vintage og upcycklede stoffer som er købt i genbrug eller arvet fra familie og venner. Det sjove ved at sy taskerne er at sætte farverne sammen- og få det til at spille med de materialer jeg har på lager. Medium: Udover denne størrelse laver jeg også en lidt større model som nemt rummer A4 opskriften og et par nøgler garn

kold i r...n

dette stemningsbillede kan vist godt bruges til dagens stemning... godt jeg skal til boldtræning i eftermiddag- der plejer vi at grine rigtig meget- og det bliver skønt til en afveksling..... altså fra resten af dagen- ikke resten af mit liv vel ,-)